Flere anerkendte kunstnere har opdaget de særlige kvaliteter, som Museets samling repræsenterer – bl.a. Per Kirkeby, senest Tal R og nu billedkunstner Albert Grøndahl, som kuraterer denne udstilling.
Om arbejdet med Museum Ovartacis kunstværker siger Grøndahl:
“I min tilgang til kurateringen af udstillingen finder jeg ære og værdi i, at livet og kunsten i høj grad ikke er adskilt, det udspringer fra den samme kilde, kunsten tager afsæt i livet hos den individuelle kunstner og omvendt.
I museets arkiv eksisterer en flade – en kontrast til den etablerede kunstscene, her er ikke forudfattede ideer, som forsøgsvis prøver at blive konkretiseret i form af understøttende tekst eller konceptuelle akademiske strategier. Her findes ømheden, drømmen, det inderlige - og den intuitive drivkraft leder kunstneren på vej. Kunsten har fundet den psykiatriske bruger, her er ikke blevet ansøgt om ophold, og her har ikke været optagelsesprøver eller jury.
Kunsten og dens udøvere har fundet vejen til lyset via kælderen og sindets ofte lange, krogede og mørke gange.
Byen er metaforisk for værkerne.
Patienterne på hospitalet har i min opfattelse beskæftiget sig med en rejse i værket – rejser de på mange måder ikke har kunnet tage del i ud fra samme privilegier som f.eks. du og jeg.
Værkerne (Byen) repræsenterer for mig bevægelsen, denne indre rejse, som både kan være mørk og grusom, men også lys og lindrende, det finder jeg meget værdifuldt.”